Kollektivtrafik är en livsnödvändig tillgång för Stockholms befolkning. Varje dag transporterar tunnelbanan, bussarna och pendeltågen mängder av människor mellan jobb, skola, hem och andra viktiga platser. Förseningar och problem innebär då att en stor del av dagen får läggas på transport istället för vila eller umgänge. Vi som arbetar i Stockholm drabbas hårdast av prishöjningar och införandet av strängare kontroller, då vi tvingas lägga en allt större del av vår inkomst på SL-kort och bötesavgifter. Alla stockholmare vinner på en billig, demokratiskt kontrollerad kollektivtrafik, men för arbetarklassen är det livsviktigt.

Stockholms kollektivtrafik har dock länge varit privatiserad och bolag tävlar mot varandra för att få köra våra bussar, tunnelbanor, pendeltåg och spårvagnar. Tanken är att marknadsmässig konkurrens där lägst pris vinner ska resultera i ökad effektivitet. Men verkligheten ser helt annorlunda ut. För de som äger transportbolagen har det varit fantastiskt effektivt, eftersom de helt enkelt kunnat ta över en infrastruktur som bekostats med skattepengar, som sedan får förfalla medan de både höjer biljettpriserna och tar ut pengar som annars skulle ha gått till underhåll som vinster istället. De som förlorat på det hela är vi som faktiskt åker med kollektivtrafiken, som blivit både dyrare och sämre.

Det kan inte undgått någon som stått på en kall pendeltågsperrong och väntat på ett tåg som aldrig kommer att billigast inte alltid är bäst. Men trots stora problem för oss resenärer är det ändå arbetarna i kollektivtrafiken som är värst drabbade. Tågvärdar byts ut mot kameror som slutar fungera så fort det blir frost. Scheman blir allt mer tidspressade. Stressen ökar. Arbetsmiljön offras.

Enligt organisationen Transparency Internationals årliga mätning ökar korruptionen i Sverige. Och det är främst vänskapsrelationer inom offentliga upphandlingar på regional och kommunal nivå som gjort att korruptionen ökar. Därför sätter vi här ljuset på de som tjänar på den privata kollektivtrafiken. Nyliberalismen är en ansiktslös väv, där beslut som gynnar ett fåtal framställs som opersonliga och vetenskapligt grundade. Genom att lyfta fram de individer som bidragit till den situation vi är i nu så tar vi bort mystiken kring privatiseringarna och skapar en grund för att hitta nya former för att kollektivt förvalta vår trafik.

David Lagneholm

 

 

 

(INFO OM HUR HAN GÖR DET KOLLEKTIVA PRIVAT)

Matt Kinane

(INFO OM HUR HAN GÖR DET KOLLEKTIVA PRIVAT)

Lars Henrik Dagsnäs

(INFO OM HUR HAN GÖR DET KOLLEKTIVA PRIVAT)

Elwe Nilsson

(INFO OM HUR HAN GÖR DET KOLLEKTIVA PRIVAT)

Erik Norling

(INFO OM HUR HAN GÖR DET KOLLEKTIVA PRIVAT)

Kristofer Tamsons

(INFO OM HUR HAN GÖR DET KOLLEKTIVA PRIVAT)

 

Engagera dig här:

Gå med i Allt åt alla Stockholm

Gå med i p-kassan och läs mer om Planka.nu.

Skriv ut och hjälp oss att affischera.

Skriv under namninsamlingen för att bli av med de privata företagen i kollektivtrafiken