Hösten 2020 publicerades det första numret av Svärm på alltatalla.se. Det var en del i ett större projekt att bygga om hemsidan och göra den mer modern, det nya 20-talet var ju här.

Svärm som projekt hade från början en rätt anspråkslös ambition. För att den nya hemsidan skulle kännas levande och besökaren skulle se att Allt åt alla var ett aktivt politiskt förbund så behövdes helt enkelt kontinuerliga uppdateringar. Formen dessa uppdateringar tog var fyra nummer av Svärm som under det första verksamhetsåret arbetades fram av en löst sammansatt redaktion, mer likt en nationell arbetsgrupp där de som var intresserade deltog. Både de första numren och dess texter var lyckade, men det redaktionella arbetet i den löst sammansatta arbetsgruppen var inte helt problemfritt. Dels då bristen på strukturer för det redaktionella arbetet ledde till att en stor arbetsbörda hamnade på ett fåtal personer. Dels på grund av att det inte fanns en tydlig idé om vad Svärm skulle vara eller ens bli.

Detta var bakgrunden till att Förbundet allt åt alla, under sin kongress 2021, beslutade att varje år tillsätta en redaktion – just i samband med den årliga kongressen. Fem personer skulle nu med ett års mandat utveckla Svärm enligt en verksamhetsplan. Och så har det fortsatt att vara. Svärms redaktion har nu publicerat 18 nummer och 121 texter på hemsidan (med risk för smärre räknefel). Vad Svärm är och vad det ska bli är något vi utvecklat och utvecklar längs vägen. Redaktionen har genom åren utformat Svärm för att huvudsakligen tilltala två grupper av läsare. Svärm ska vara av intresse för Förbundet Allt åt allas medlemmar genom att ge röst åt diskussioner och debatt inom organisationen, men också dra till sig en bredare grupp politiskt intresserade läsare. Vilket ska öka kännedomen om Allt åt alla, våra politiska projekt och skribenternas olika perspektiv och tankar. Redaktionsarbetet kretsar även ständigt kring att aktivt uppmuntra nya skribenter att bidra till Svärm.

Medielandskapet i Sverige har förändrats. Idag ägs landets omkring 140 dagstidningarna av ett fåtal stora aktörer där Bonnier och Schibstedt är störst. Trenden med maktkoncentration inom det traditionella medielandskapet startade redan på 1990-talet och har bara eskalerat sedan dess. Papperstidningens långsamma död och förändringar inom annonsmarknaden är några av de bakomliggande faktorerna som gjort att de stora mediehusen kunnat köpa upp mindre tidningar. Genom ägarkoncentrationen existerar förvisso fortfarande många lokaltidningar som kanske annars hade gått under. Men med de stora mediejättarna blir urvalet av nyheter och hur de rapporteras mer likriktat och de åsikter som ges utrymme i tidningarna likaså.

Men mycket har förändrats också inom den nisch av medielandskapet som Svärm och Allt åt alla rör sig inom. Det mikrokosmos av “röd-grön-svart” media där Dagens ETC, Flamman, Arbetaren, Brand med flera härbärgerar har under senaste åren behövt ändra sina finansieringsmodeller. De tre första är som bekant mer klassiska nyhetstidningar medan Brand snarare hör till den typ av politisk tidskrift som Svärm mer liknar. Tidöregeringens förändrade presstöd har slagit hårt mot de små politiskt inriktade nyhetstidningarna och i Brands fall ledde ett indraget kulturstöd efter påtryckningar från SD till förluster av en stor del av finansieringen. Men för flera av de här tidningarna har högerns attacker på många sätt vänts till något positivt. Genom att bygga momentum bakom narrativet att “vänsterpressen är under attack” har antalet prenumeranter kraftigt ökat och på så vis täckt upp för uteblivet press- eller kulturstöd. Tidningarna har därför ökat sitt oberoende genom att inte längre behöva nå kriterierna för presstöd. Mer fokus kan nu läggas på att bygga närmare relationer med prenumeranterna, hålla dessa nöjda och samtidigt försöka växa genom att hitta nya läsare.

Presstödet krävde tidigare att ett visst antal texter hölls bakom betalvägg. Men nu när den röd-grön-svarta pressen befriats från dessa tyglar finns många betalväggar fortfarande kvar. En uppenbar förklaring är att låst innehåll verkar vara nödvändigt för att kunna ställa om till en helt prenumerationsbaserad modell. Frågan är dock om detta verkligen är en oundviklig utveckling, eller om det bara blivit så i lilla Sverige där många medieaktörer sneglat på varandra och gjort liknande avvägningar. Internationellt finns det däremot gott om exempel på mindre medieprojekt, som trots deras beroende av prenumeranter, ändå har stora delar av sitt innehåll tillgängligt gratis. 404-media och Novara media är två sådana exempel: båda finansieras huvudsakligen av prenumerationsstöd, men majoriteten av deras innehåll är fritt tillgängligt. Det vore intressant att under kommande år se om det går att få till liknande modeller även inom svensk media, där exempelvis allt innehåll på hemsidan finns tillgängligt gratis men där prenumeranter erbjuds andra förmåner – såsom annonsfri hemsida, fysisk upplaga, fördjupande nyhetsbrev med mera. Att hitta rätt balans mellan tillgänglighet och incitament att prenumerera kommer under kommande år vara avgörande för om detta medielandskap framöver enbart överlever, eller faktiskt frodas.

Svärm står hur som helst vid sidan av allt det här. Genom att vara ideellt drivna har vi lyxen att kunna utveckla en medieplattform som är verkligt oberoende. De har sina uppenbara brister då redaktörer och skribenter skapar magasinet på sin fritid. Men det är också vår främsta styrka. Vi har friheten att utforska idéer, ämnen och format som inte är ekonomiskt gångbara, men som kan vara av stor vikt för att driva vårt kollektiva politiska tänkande framåt. Genom våra egna medieprojekt som Svärm och Radio åt alla ger vi också våra medlemmar en plattform för politisk kommunikation som vi själva styr över.

De kommande fem åren kommer Svärm att fortsätta pröva sig fram, och fråga medan vi går. Vi kommer vara orädda, radikala, nyfikna, underfundiga. Och vi kommer behöva tänka stort. Svärm kan vara en medieplattform, inte bara för Förbundet Allt åt alla, utan för alla de radikala sociala rörelser som vill skapa ett klasslöst samhälle.

– 2025-07-29