
Hej! Vilka är ni och kan ni berätta lite om er organisation?
Mitt namn är Jule och jag har varit engagerad i den interventionistiska vänstern (IL) i ungefär 1,5 år. Den interventionistiska vänstern är en icke-dogmatisk post-autonom organisation med nationell spridning. Den grundades 2005 och uppmärksammades allmänt 2007 under protesterna mot G8-toppmötet i Heiligendamm. Vi är organiserade nationellt och även i nätverk med transnationella kamrater. Huvudämnena är klimatskydd, antifascism, vårdpolitik och bostadspolitik. Vi deltar i flera rikstäckande allianser i olika politiska kamper. Alla lokala grupper skiljer sig något åt beroende på deras fokusområden, men de har även gemensamma kontaktytor där projekt beslutas och genomförs.
Har er organisation egna mediekanaler som sociala mediekonton, hemsida, webbtidning?
Vi har ett rikstäckande Instagram/X-konto och en gemensam debattblogg. De lokala grupperna har sina egna Instagramkonton och vissa har även X/Bluesky. Genom debattbloggen delas både rikstäckande innehåll och annat innehåll via stadsbloggarna.
Har er organisation en mediestrategi? Om ja, kan ni ge några exempel på hur den strategin omsätts i praktiken?
Vår mediestrategi är fortfarande under utveckling. Vi slits alltid mellan att vilja reagera snabbt på händelser och förena de ibland motstridiga åsikterna hos de olika lokalgrupperna. Vår strategi måste därför delas upp i lokala aktiviteter och ämnen som vi vill kommentera nationellt. De enskilda lokalgrupperna är på olika sätt aktiva på sina sociala mediekanaler och följer därför olika strategier. För vår mer övergripande praktik bortom det lokala planet har vi en mediekommitté som koordinerar allt vårt arbete på sociala medier, skapar inlägg och bearbetar vårt content. Vi får också inlägg eller bilder från städer som vi helt enkelt laddar upp.
Det händer ofta att individer tar initiativ, sedan röstar vi skyndsamt om det online så att innehållet snabbt kan delas. Vid vissa tillfällen, såsom läger eller transnationella besök, kan de enskilda grupperna på plats också dela saker direkt utan att behöva diskutera det med hela mediekommittén i förväg. Här får grupperna på förhand förtroende att publicera.
Har ni förändrat ert förhållningssätt till media eller har ni alltid agerat på samma sätt?
Det har skett tydliga förändringar i vår närvaro på sociala medier under de senaste åren. Inte bara genom att algoritmerna på de olika plattformarna fungerar på ett annat sätt, utan även det ökande hatet och hoten under enskilda inlägg har lett till att vi beter oss annorlunda på sociala medier. Vi filtrerar kommentarer mer noggrant och ser till att de inte blir för stötande. Många kommentarer bidrar till ökad räckvidd, vilket motverkar förbudet mot politiskt innehåll, men vi vill absolut inte skapa en plattform för hat och reaktionär uppvigling.
Vilka är de största utmaningarna för en organisation som IL i detta samtida politiska klimat, med en stigande våg av fascism och etableringen av en krigsregim? [1] Hur är det möjligt att använda media i vidaste bemärkelse (sociala medier, tidningar, webbforum, TV etc.) för att organisera och formulera radikal politik under dessa omständigheter?
Angående det första: Precis som i alla former av media är vi naturligtvis i underläge och representerar en minoritetsposition. Detta märks i inlägg om krigsregimen, eftersom risken är stor att detta kommer att resultera i en våg av hatkommentarer och överhängande risk att bli blockad. Trots det erbjuder sociala medier möjligheten att utföra relativt okomplicerat PR-arbete, vilket ibland kan nå en bred massa (t.ex. Veterandagen), men oftast håller sig inom den egna politiska bubblan och handlar mer om att stödja varandra, uppmärksamma händelser, mobilisera för demonstrationer etc. Vi når dock fortfarande främst en bred social bas genom gatukampanjer som vi kan uppmärksamma på ett effektivt sätt med våra medier. Utanför våra egna kanaler eller våra allierades kanaler är det svårt att nå ut i media eftersom vi intar en utpräglad outsider-/minoritetsposition. Det finns dock enstaka gånger då pressen är intresserad av alternativa tolkningar. Vi försöker också aktivt att använda presskontakter som är mer positivt inställda till oss.
Det diskuteras mycket om hur högern och fascisterna dominerar på sociala medier. Vad är din syn på det? Finns det ett giltigt sätt för den radikala vänstern att motverka detta hot?
Jag anser att det är oerhört viktigt att inte lämna sociala medier till högern. Samtidigt måste vi också vara medvetna om att högerradikala aktörer ofta har stora resurser, såsom pengar och anställda, till sitt förfogande för att koreografera sitt framträdande i media och för att kunna reagera på trender och händelser så snabbt som möjligt. Det har inte vi och det är inte heller möjligt eftersom vi inte har vänsterradikal politik som vår huvudsakliga sysselsättning. Vi betalar inte heller våra kamrater för att hålla koll på de senaste trenderna. Och vi måste också vara medvetna om att algoritmen alltid motarbetar oss och gör vänsterpolitiskt innehåll mer svårtillgängligt. Därför är det oerhört viktigt att stödja varandra, dela inlägg och öka räckvidden för vårt innehåll.
Redaktörens anmärkning:
[1] Krigsregimen är ett politiskt system baserat på fascism och brutal nyliberalism, med andra ord en reaktionär ordning dominerad av rasism, nationalism, krig, stegrande repression och en militarisering av samhällslivet, samtidigt som den nyliberala ödeläggelsen av samhället rasar vidare. Går att läsa vidare om begreppet i den här texten från Brand.
– 2025-07-29